Stiri / Stiinta & Tehnica
Continuam materialul pe care l-am deschis cu cateva zile in urma, care incearca sa descrie adevarul istoric cuprins in Noul Testament...

Stiinta sustine adevarul istoric din Noul Testament si Faptele Apostolilor (II)

27-05-2017 05:30:07
De KSL Catalin
Continuam materialul pe care l-am deschis cu cateva zile in urma, pornind de la traducerea unui text al lui Michael J. Caba, publicat in Revista Biblie si Arheologie, care incearca sa descrie adevarul istoric cuprins in Noul Testament (Luca) și Faptele Apostolilor, prin examinarea relației existente intre textele Cartilor sfinte amintite mai sus și alte surse antice cu valoare stiintifica recunoscuta - arheologie, diferite naratiuni etc. (Vezi partea I, dand click aici!)

Un alt personaj menționat în Luca 3: 1-2 este „Filip, tetrarh al Itureii şi al ţinutului Trahonitidei“. Pe langa această referință biblică, istoricul primului secol al erei noastre, Josephus, s-a referit, de asemenea, si el la Filip și constata că personajul era fiul lui Irod cel Mare (foto) și al Cleopatrei din Ierusalim (Antichități 17.1.3). După nasterea sa, în anul 22 înainte de Hristos, lui Filip i-a fost atribuita o parte (adică Iturea și Traconitida) a împărăției tatălui său care ulterior a murit, în anul 4 înainte de Hristos. Filip a condus-o până la propria sa moarte, în anul 34 dupa Hristos, iar Josephus face referire la Filip ca la o „persoană moderata si liniștita în desfășurarea vieții și guvernarii sale“ (Antichități 18.4.6).

Destul de interesant, în ciuda afinității sale aparente pentru „moderație și liniște“, Filip s-a căsătorit cu Salomea, o femeie cu cel puțin un episod din viața sa, care nu a avut nimic de-a face cu moderatia și liniștea. Salomeea a fost fiica fratelui vitreg al lui Filip, Irod (tetrarh al Galileii), și a soției furate a lui Irod, Irodiada. Mai mult, ca tânără femeie, ea este de fapt cea care a dansat pentru același Irod și invitații săi la masa, fapt care, așa cum stim toti, a condus la promisiunea lui Irod de a-i da „până la jumătate“ din regatul său... care, mai apoi, a dus la moartea violentă a Sfantului Ioan Botezătorul. Detaliile sordide ale evenimentului (inclusiv motivele care stau la baza mortii Sfantului Ioan Botezătorul) sunt înregistrate în Marcu 6:

14. Şi a auzit regele Irod, căci numele lui Iisus se făcuse cunoscut, şi zicea că Ioan Botezătorul s-a sculat din morţi şi de aceea se fac minuni prin el.
15. Alţii însă ziceau că este Ilie şi alţii că este prooroc, ca unul din prooroci. 
16. Iar Irod, auzind zicea: Este Ioan căruia eu am pus să-i taie capul; el s-a sculat din morţi. 
17. Căci Irod, trimiţând, l-a prins pe Ioan şi l-a legat, în temniţă, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip, fratele său, pe care o luase de soţie. 
18. Căci Ioan îi zicea lui Irod: Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău. 
19. Iar Irodiada îl ura şi voia să-l omoare, dar nu putea, 
20. Căci Irod se temea de Ioan, ştiindu-l bărbat drept şi sfânt, şi-l ocrotea. Şi ascultându-l, multe făcea şi cu drag îl asculta. 
21. Şi fiind o zi cu bun prilej, când Irod, de ziua sa de naştere, a făcut ospăţ dregătorilor lui şi căpeteniilor oştirii şi fruntaşilor din Galileea, 
22. Şi fiica Irodiadei, intrând şi jucând, a plăcut lui Irod şi celor ce şedeau cu el la masă. Iar regele a zis fetei: Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da. 
23. Şi s-a jurat ei: Orice vei cere de la mine îţi voi da, până la jumătate din regatul meu. 
24. Şi ea, ieşind, a zis mamei sale: Ce să cer? Iar Irodiada i-a zis: Capul lui Ioan Botezătorul. 
25. Şi intrând îndată, cu grabă, la rege, i-a cerut, zicând: Vreau să-mi dai îndată, pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul. 
26. Şi regele s-a mâhnit adânc, dar pentru jurământ şi pentru cei ce şedeau cu el la masă, n-a voit s-o întristeze. 
27. Şi îndată trimiţând regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul. 
28. Şi acela, mergând, i-a tăiat capul în temniţă, l-a adus pe tipsie şi l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale. 29. Şi auzind, ucenicii lui au venit, au luat trupul lui Ioan şi l-au pus în mormânt.
În plus, Philip a reconstruit orașul Paneas (numit inițial dupa zeul grec Pan ) și l-a redenumit „Cezareea lui Filip“ (după Caesar Augustus și dupa el însuși) pentru a o distinge de „Cezareea Maritima“, care a fost construita de Irod cel Mare de-a lungul coastei Marii Mediterane. Regiunea Cezareii lui Filip a fost locatia din nordul Marii Galileii, in care Iisus i-a întrebat pe Ucenicii Săi:

13. Şi venind Iisus în părţile Cezareii lui Filip, îi întreba pe ucenicii Săi, zicând: Cine zic oamenii că sunt Eu, Fiul Omului?
14. Iar ei au răspuns: Unii, Ioan Botezătorul, alţii Ilie, alţii Ieremia sau unul dintre prooroci.
15. Şi le-a zis: Dar voi cine ziceţi că sunt?
16. Răspunzând Simon Petru a zis: Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.
17. Iar Iisus, răspunzând, i-a zis: Fericit eşti Simone, fiul lui Iona, că nu trup şi sânge ţi-au descoperit ţie aceasta, ci Tatăl Meu, Cel din ceruri.
18. Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui.
19. Şi îţi voi da cheile împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi legat şi în ceruri, şi orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în ceruri.
20. Atunci a poruncit ucenicilor Lui să nu spună nimănui că El este Hristosul.
Cu titlu de nota suplimentare, filosoful primului secol al erei noastre, evreul Philo, face referire la Filip, atunci când spune că teritoriul lui Agripa, „nepotul regelui Irod“, a fost dat în cele din urmă lui Filip, sa-l conduca (Flaccus, V. 25).
(in lucru...)
LONews
Alte stiri recente
Vezi toate stirile
LIVETV Lacasuri Ortodoxe
Program TV
Lacasuri OrtodoxeVideo Noutati
Lacasuri OrtodoxeUltimele noutati
Hey!Ultimele Semnale
Informari LocaleUltimele Informari Locale